RHO-Design Studio
x
Last Update : mei 2024
x
x
B737TDJ BOUW INFORMATIE
x
Als je eerst met Flightsimulator in aanraking komt, ga je eerst vliegen met een Cessna.
Als je dat een beetje onder de knie hebt, ga je met een Boeing vliegen en daarna met de Boeing 737NG van de PMDG. Deze heeft veel mogelijkheden . Als je dan op internet kijkt naar de bouwers van de cockpit 737NG begint het wel te kriebelen.
x
x
x
T. DE JONG
X
TDJ 0105 – Oxygen Mask
TDJ 0104 – Cockpit Interieur
TDJ 0902 – Cockpit Visite
x
BOUW INDEX
x
TDJ 0000 – Aanvang Bouw
TDJ 0101 – Shell Build-Up
TDJ 0102 – Real Pantry
TDJ 0103 – Real Parts
TDJ 0104 – Cockpit Interieur
TDJ 0105 – Oxygen Mask
TDJ 0106 – Beamer View
TDJ 0201 – Overhead Verslag
VRAAG AAN DE BOUWER
x
Click for @mail
x
B737TDJ – COMPLEET
x
Boeing 737-800NG
x
LAST UPDATE COCKPIT – Tj. de Jong
x
TDJ 0301 – MIP Opbouw
TDJ 0302 – Vernieuwde MIP
TDJ 0303 – Glare Shield
TDJ 0401 – TQ Saitek PRO
TDJ 0402 – TQ FSCenter
TDJ 0403 – TQ Backlight
TDJ 0404 – Motorised Trimwheel
TDJ 0801 – LED Dimmer
TDJ 0902 – Cockpit Visite
X
X
DEP ARR SHEET Air-Fryslân
x
Air-Fryslân MAX8
X
Schaal model – Design R. Hoep
X
BOUW BESCHRIJVING
TDJ 0000
Aanvang Bouw
Ben nu een B737 Cockpit aan het bouwen en het gaat me eigenlijk wat te langzaam. Ik kan je wel verklappen dat er erg veel tijd in zit, maar het is ontzettend leuk werk om te doen, vooral als je dan ook samen werkt met Hoep, die ook met zijn cockpit bezig is.
TDJ 0000 – INDEX
TDJ 0000 – AANVANG BOUW
TDJ 0100 – SHELL
TDJ 0200 – OVERHEAD
TDJ 0300 – MIP
TDJ 0400 – TQ
TDJ 0500 – PEDESTAL
TDJ 0600 – YOKE & RUDDER
TDJ 0700 – X
TDJ 0800 – BLUE PRINT
TDJ 0900 – SUMMARY
x
TDJ 0101
x
Shell Build-Up
Begin 2012 kon ik een Boeing 737 cockpit shell bemachtigen. Het gehele gevaarte werd op de aanhangwagen vervoerd naar Friesland. Smid en Hoep hebben mij er bij geholpen. We hadden een hoop bekijks onderweg.
Na de aanschaf van mijn cockpit shell was het even puzzelen hoe deze er uit moest komen te zien. Uiteindelijk besloot ik de shell lichtblauw te spuiten, met aan beide zijden een rode “pompeblâd”. In het pompeblâd komt de tekst “Air-Fryslân” te staan.
Nadat ik de Shell had gespoten in mijn loods, moest deze in 4 stukken gezaagd worden om hem boven in mijn woning te krijgen. Ik vond het wel jammer, maar er zat niets anders op. Toen alle stukken boven waren, heb ik met Hoep een ondervloer gemaakt en daarop de Shell weer gemonteerd tot één stuk.
Na de montage, werd al het gereedschap weer netjes opgeborgen en de vloer stofvrij gemaakt. Nu kan het echte werk weer beginnen.
Ik had enkele stickers ontworpen voor mijn cockpit. Deze werden door een kennis van mij gemaakt en Hoep bracht de stickers vakkundig aan op de romp.
x
Bouw detail
x
De volgende stap was de cockpit te voorzien van de ramen. Samen met Hoep enkele uren bezig geweest. Een mooi resultaat. Maakt de nieuwe cockpit al weer een stuk echter.
x
TDJ 0102
x
Real B737 Pantry
De Pantry staat nu op zijn plaats achter de Cockpit. Aan deze Pantry [orineel uit een B737] heb ik de WC deur gekoppeld, om zo de achter liggende ruimte af te sluiten. In de Pantry komt een Senseo Koffie Machine. Tevens een opberg lade voor de koffie en de bekers en een mappen opberg plaats. De aanwezige schakelaars worden gebruikt voor de verlichting van de Pantry. Een leuk object om mee te werken.
Ik kan nu de verlichting in mijn Pantry regelen. Het geheel Aan- en Uitzetten en de verlichting onafhankelijk van elkaar dimmen. Diode en weerstand besteld via “CONRAD”
Hoep heeft hier een mooi schemaatje voor gemaakt.
De Air-Fryslân stewardessen serveerden ons regelmatig het “zwarte goud”
x
Naast de pantry heb ik de “lavatory door” geplaatst. Achter deze deur bevinden zich mijn computers en Switches.
x
TDJ 0103
x
Real Parts
x
Een hele verzameling cockpit onderdelen uit een echte B737 wachtend om geadopteerd te worden door Air Fryslân.
and …… Capt. T. the Young
is dreaming about it
x
TDJ 0104
x
Cockpit Interieur
Ik heb een paar mooie stoelen aangeschaft voor de Cockpit. M.b.v. Fred wordt er een geleiderail in de vloer gefreesd. Ook de Yokes zijn inmiddels geplaatst.
x
TDJ 0105
x
Oxygen Mask Captain
In de Capt. Side Wall heb ik mijn Oxygen Unit gemonteerd, bestaande uit Oxygen Bottle en Oxygen Mask.
R. Hoep heeft voor mij, middels een SIOC Script, er voor gezorgd dat je het ontsnappen [testen] van de zuurstof hoort.
Dit doe ik door op de rode knop links boven te drukken. Deze is verbonden met een Leo Bodnar kaart. Middels een speciale Offset wordt dit doorgegeven aan SIOC.
x
TDJ 0106
x
Beamer View
Voor de View gebruik ik 2 short range Beamers.
Het scherm heb ik gemaakt mbv een party tent frame met speciaal doek.
x
TDJ 0201
x
Overhead Verslag
Ik heb voor mijn Overhead losse panels besteld bij “OpenCockpits” te Spanje.
Deze panels zijn zeer fraai en goed afgewerkt. De panels worden ook zeer compleet afgeleverd met bijbehorende annunciators en decals. Zelf waar nodig worden de wijzerplaatjes bijgeleverd. Een echte aanrader dus als u uw Overhead uit losse panelen wilt opbouwen.
Ben hier druk bezig met het monteren van de overhead paneeltjes en de elektrische touwtjes er aan te solderen. Ondertussen ben ik al weer een paar honderd meter kabel verder met mijn overhead.
Heerlijk om te zien dat alle aansluitingen al werken. Het is een hele klus, maar het geeft mij een geweldig gevoel als er weer iets af is en het werkt. Hoep helpt mij met de SIOC programmering.
Ik heb mijn IO-CARDS van OPENCOCKPITS in het midden van mijn OVERHEAD gemonteerd. Je kunt dan direct alle onderdelen aansluiten.
Dmv een lange flatkabel met 40-pens connectors worden de IO-CARDs verbonden met de MASTER-CARD. Heerlijk om mee te werken. Hier zitten wij nog in de TEST fase om alles te controleren. SO-FAR-SO-GOOD
De OVERHEAD hangt en is middels Project Magenta en SIOC aan de FS gekoppeld.
TIP
01 – Lees eerst de documentatie van de kaarten alvorens iets aan te sluiten.
02 – Zorg dat alle IO-CARDs die voorzien zijn van een EXT power Connector
02 – ook worden gevoed met 5 Volt. Doet u dat niet dan kan het voorkomen
02 – dat uw USB aansluiting niet wordt herkend.
03 – Denk er om dat u ook een GROUND aansluiting monteert op de 2e aansluiting
03 – van uw OUTPUT CARD, anders doen je schakelingen naar de LEDs niets.
x
TDJ 0301
x
MIP Opbouw
Opbouw cockpit
17″ monitoren als basis. Deze zijn later weer vervangen door TFT schermen
Afdichting Co-Pilot paneel
Afdichting Center paneel met Gear-handle
Volledige MIP met de MCP
Montage van beide cockpitramen voor
MIP met FMC paneel. MIP geschilderd in de Boeing kleur RAL 7011
Eindelijk de MIP montage panelen
x
TDJ 0302
x
Vernieuwde MIP
Smid ontwikkelde een prachtige B737 Cockpit KIT. Deze is als bouwpakket leverbaar. Ik had daar wel oren naar en plaatste een order.
x
x
TDJ 0303
x
Glare Shield
x
x
Stukje huisvlijt van Smid in opdracht van mij. Onder toeziend oog van Smid worden de onderdelen door mij op de Glare Shield gemonteerd. Nog even wat slijpen om de zaak passend te krijgen.
x
x
TDJ 0401
x
TQ Saitek PRO
Na aanschaf van 2 Saitek Pro Flight Throttle Quadrants heb ik samen met Hoep software-matig een B737 TQ gemaakt.
Van links naar rechts :
– Speed Brake
– ENG 1 + [eng3] – incl. reverse
– ENG 2 + [eng4] – incl. reverse
– Flaps
Tevens heb ik een PARKING-BRAKE indicator gemonteerd, alsmede 2 schakelaars voor de MAIN Door en de CARGO Doors.
x
TDJ 0402
x
TQ Flight Simulator Center
x
Eindelijk heb ik dan mijn lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan. Ik heb een heuse Throttle Quadrant aangeschaft bij de LHS. Het zat in een grote kist, die ik als aandenken kan bewaren.Met behulp van Hoep hebben we uiteindelijk 98% van de TQ aan de praat gekregen. Eerst zat m´n virusscanner dwars met installeren, daarna moesten de FS9.cfg en de FSUIPC.ini gekieteld worden.
Tevens zat er een TQ test programma bij, waarover niets werd vermeld.Hiermee konden we de standaard configuratie van de EPRON bijwerken. De TQ is in ieder geval vliegklaar en dat is een pak van m´n hart. Op de foto´s ziet u mijn droom TQ.
x
Daar de linker throttle handle niet op zijn plaats bleef staan, maar langzaam naar voren viel, hebben Hoep en ik, met toestemming van G. van der Winden [ LHS ], de TQ geopend. [ En dat al binnen 24 uur ]. Meteen zagen wij wat het euvel was. Het opvul blokje met het vilt liep net niet tegen de zijden aan. Dit opgelost met nog een extra stukje vilt. Het is helaas niet met een stelboutje te regelen.
We zagen verder dat de IDLE & CUTOFF handles niet voorzien waren van een veer. Hier door moet je deze handles bij gebruik steeds terug duwen. Met wat moeite is dit wel aan te passen. Helaas heeft de bouwer daar geen extra verlengstukje gemaakt bij het draai punt. We zagen ook dat de STAB TRIM schakelaars en de CUTOFF HORN schakelaar niet waren aangesloten. Hier direct bedrading op gesoldeerd, zodat wij deze kunnen aansluiten op de Leo Bodnar kaart. Daarna hebben we dus weer 100% aansturing.
Er is een mogelijkheid om achtergrond verlichting aan te brengen, maar dan moet er het een en ander worden weg gesneden. Om deze bak te voorzien van een motor drive is niet moeilijk. Er is in ieder geval goed ruimte om bv de Trim indicators dmv een servo aan te sturen. Nu zijn het vast gelijmde blokjes. De Trim wielen kunnen ook gemotoriseerd worden. Om ze onafhankelijk van elkaar te laten lopen is moeilijker te realiseren. Het handigste om 1 motor te gebruiken voor beide Trim wielen.
x
x
TDJ 0403
x
TQ Backlight
Samen met F. Smid ben ik bezig mijn achtergrond verlichting voor te bereiden. Eerst de kappen op de juiste manier uitsnijden om het licht door te laten. Even een precisie werkje maar het is gelukt. Daarna ga ik met Hoep bij mij verder voor de montage.
Ik heb ondertussen de interface uit het TQ gehaald en een Leo Bodnar kaartje gemonteerd voor de gehele aansturing. De parking brake LED wordt aangesloten op mijn Phidget of eventueel op een SIOC kaart.
Samen met Hoep wordt de achtergrond verlichting geplaatst. De verlichting zit ongeveer 1 cm achter de Decals zodat de 120° LEDs volop hun effect hebben. Met de Talens oranje glasverf wordt de verlichting voorzien van een warme uitstraling. Deze verlichting wordt gedimd vanuit de pedestal.
x
TDJ 0404
x
Motorised TrimWheel
x
Mijn TrimWheel is door R. Hoep gemotoriseerd en werkt fantastisch. Een simpele aandrijving en aangestuurd door een SIOC DC motor kaartje [Later vervangen door een Relais Card] met een door Hoep gemaakt SIOC Script.Het motortje is een Transmissiemotor 12V en 1:18 te verkrijgen bij CONRAD. In het SIOC script krijgt hij de geknepen toeren 97 en 235 aangestuurd. Overbrenging 1:1 met V-Snaarschijf 40mm van CONRAD
x
TDJ 0801
x
LED Dimmer
Ik ben hier zeer geconcentreerd bezig in Hoep zijn Technohal. Ik voorzie mijn dimmer paneel, bestemd voor de pedestal, van de nodige elektronica.
x
Later kon je voor ongeveer 12 Euro een complete LED dimmer aanschaffen. Einde soldeerwerk dus.
x
x
TDJ 0902
x
Cockpit Visite
De heer Smid, een zeer enthousiaste cockpit bezoeker.
[ Smid was toen nog geen clublid ]
In gesprek met J. van der Heide. Hij kwam even poolshoogte nemen m.b.t. de cockpitbouw en ……. het virus sloeg meteen over !
Reinders wilde de verrichtingen even van dichtbij bekijken. De TQ nog op tijd dicht gekregen en aangesloten. Hoep heeft de FSUIPC tuning gedaan. Reinders maakte een geslaagde vlucht met werkende Trimwielen.
Noorderland
Marloes de Moor Journaliste.
[21 januari 2019]
Deze maand in Noorderland: Air Fryslân, ready for take-off?’
Van Gorredijk naar Rome, Japan of Oslo vliegen. Het is geen nieuw, omstreden plan, maar dagelijkse realiteit voor T. de Jong. Vanuit een zelfgebouwde cockpit in een slaapkamertje vliegt hij naar bestemmingen over de hele wereld. Ook zijn vriend R. Hoep heeft een cockpit in zijn huis in Haskerdijken. Allebei zijn ze inmiddels volleerd virtueel piloot. ‘Ik heb meer dan 2000 vlieguren gemaakt. Een echte Boeing durf ik ook aan.’
Klik– HIER –voor het volledige artikel.
SA24
Renske Woudstra Journaliste.
[26-10-2022]
“Van voercomputer naar
Boeing 737”
x
Klik– HIER –voor het volledige artikel.
Omrop Fryslân
[02-02-2023]
“HEA! – THUIS VLIEGEN”
Klik op de foto voor het volledige artikel.
x