B737RHO MENU
X
RHO-Design Studio
x
x
Last Update : jan 2020
X
B737RHO – OVERHEAD
x
Overhead Boeing 737-800 NG
x
x
x
BOUW BESCHRIJVING
LAST UPDATE
x
x
OVH 0021 – Nieuwe Indeling
x
BOUW INDEX
x
OVH 0001 – Bouwplaat
OVH 0002 – Componenten
OVH 0003 – After Frame
OVH 0004 – Forward Frame
OVH 0005 – Forward & After
OVH 0006 – Annunciator
OVH 0007 – Leeslampje
OVH 0008 – AFTER Montage
OVH 0009 – FORWARD Montage
OVH 0010 – AFTER Montage Tray
OVH 0011 – DOME Light
OVH 0012 – Afbouw Overhead
OVH 0014 – Engine Start Knop
OVH 0015 – Back Light
OVH 0016 – Annunciators
OVH 0017 – FUEL & EGT Gauges
OVH 0018 – FORWARD Gauges
OVH 0019 – DISPLAY Units
OVH 0020 – Kabel Boom
OVH 0021 – Nieuwe Indeling
OVH 0001
Bouwplaat
x
x
Ik heb de Overhead pooster op een plaat MDF van 8 mm geplakt. Ik gebruik dit als basis voor de verdere Overhead bouw.
Voor de juiste afmetingen heb ik gebruik gemaakt van een tekening op de SITE van Juan Gordon .
x
Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik op Internet Button om de tekening te bekijken.
x
OVH 0002
x
Componenten
x
x
x
x
Dankzij de site van Ian P.Sissons werd ik gewezen op de overhead componenten van CIM Flight Decks te Nederland, Leek.
Daar dit bij mij bijna om de hoek is, ging ik er eens een kijkje nemen en ontmoette ik K. en M. Hunze. De heer Kay Hunze liet mij de produkten zien en vertelde over de toekomstige lijnen die zij gingen volgen. Ik was geïntersseerd in de OVERHEAD en dat resulteerde in een bestelling van de B737NG Basic Line overhead panel kit Forward en After.
Wilt u meer zien van deze overhead componenten, dan verwijs ik u naar de site van Ian P. Sissons. Hij toont u daar zeer gedetailleerd de onderdelen en de bouw van de CIM Overhead.
x
Na ontvangst van de OVERHEAD componenten, incl. Decals, ging ik meteen aan de slag. In eerste instantie ontbraken er 2 paneeltjes. Die werden enkele weken later naar mij opgestuurd. Ik gebruik in de OVERHEAD zwarte en RVS 12 mm M4 Inbusboutjes. Waar nodig worden ook Aluminium DZUS Fasteners gebruikt.
x
x
Wat mij opviel aan de BACK-GROUND panelen van zowel FORWARD als AFTER, was dat de gaten voor de schakelaars met een veiligheid kap niet op de juiste plaats zaten. Ik moet deze gaten ongeveer 4 mm uitfrezen en daar dan een 2mm plexiglas plaatje achter zetten met de juiste maat. Dit is een zeer eenvoudige oplossing. Verder waren de gaten voor de kleine schakelaars ook een 0.5 mm te krap en moesten die op maat gemaakt worden. Al met al voor de prijs een goed product, maar je moet er zelf nog wel aan werken.
x
x
OVH 0003
x
After Panel Frame
Hier ziet u het frame dat ik heb gemaakt voor het Overhead After Panel. De maten zijn afhankelijk van de maten van de Overhead platen of losse onderdelen. Zie ook de Blue Print Pagina.
x
x
x
x
x
OVH 0004
x
Forward Panel Frame
Hier ziet u het frame dat ik heb gemaakt voor het Overhead Forward Panel. De maten zijn afhankelijk van de maten van de Overhead platen of losse onderdelen. Zie ook de Blue Print Pagina.
x
OVH 0005
x
Forward & After View
x
De GAUGES heb ik ongeveer 3 mm achter de montageplaat gemaakt. Hierdoor ligt de wijzerplaat iets dieper en maakt een betere indruk.
x
x
Mijn overhead voorzien van alle schakelaars en encoders.
x
x
OVH 0006
x
Annunciators
x
De annunciators die ik gebruik zijn van “Opencockpits”. Zij bestaan uit 4 onderdelen. Op de afbeelding zie je dat de delen schuin aflopen. Bij het plakken van de delen moet je dus goed rekening houden met de volgorde van plakken.
Op de afbeelding ziet u dat ik steeds 2 LED’s “parallel” aansluit. LETOP dat u de lange pootjes [ + ] aan elkaar zet en de korte pootje [ – ] ook. Ik laat de uiteinden van de LED’s eerst in tact. Zodra ze achter in de annunciator zitten kan ik bepalen welke aansluiting ik wil gebruiken en knip daarna de ander af. Voor het solderen heb ik van MDF een mal gemaakt.
x
x
TIP – 01
Alvorens deze delen te lijmen dient u eerst de bescherm folie te verwijderen. Daarna opschuren met schuurpapier 240. Dit zorgt voor een zeer goede hechting. Gebruik voor het hechten een goede seconde lijm.
TIP – 02
Gebruik bij het solderen van “warmte gevoelige” onderdelen altijd een “Krokodillenbek BLANK”. Zie Afbeelding 013b. Hierdoor wordt de warmte van je soldeerstif opgevangen door de metalen krokodillenbek.
x
Hier ziet u het eind resultaat, met de DECAL op de cups.
x
OVH 0007
x
Leeslampje
Ik heb 2 LED Head Torches gekocht bij de “BLOKKER” voor 2,50 €urie per stuk. excl. 3 AAA batterijen. Op de LED zit een drukschakelaar voor 4 standen : UIT – DIM – HALF – VOL
Ik heb ze tijdelijk even aan de rand van het Overhead Frame vast gemaakt. Later worden ze op de juiste plaats gemonteerd en worden ze gevoed met 5 Volt. Bij de stand “VOL” geeft het een zee van licht op je handen.
x
OVH 0008
x
AFTER Montage
x
Mijn AFTER OVERHEAD is nu ook gemonteerd. Via mijn menu-item BLEU PRINT ziet u de ophang constructie.
Ik heb de AFTER bewust horizontaal opgehangen om zo beter bij de schakelaars te kunnen. Ook voor het zicht geeft dit een strakker beeld. In het midden van de AFTER heb ik een schakelaar geplaatst met een blauw controle lampje. Deze schakelaar zorgt er voor dat de Power Supply Unit(s) worden ingeschakeld voor de algehele spanning op de systemen.
x
x
De kapjes van de schakelaars voor de Landing Lights heb ik gemaakt van electro draad connectors met een “old fashion light” embleem. Ik heb dit embleem met “copper paint”een likje gegeven. De schakelaars worden 2 á 2 bediend ivm de FSUIPC aansturing.
x
x
OVH 0009
x
FORWARD Montage
Mijn OVERHEAD FORWARD is nu draaibaar opgehangen. Ik kan nu de bak zo uit het frame tillen om de elektronica aan te brengen of te herstellen en daarna de bak weer in het frame hangen. De bak klap ik dan weer dicht en plaats de 2 borg pinnen. Ik heb daar een speciale “klik” sluiting voor gemaakt.
Onder het MENU-item BLUE PRINT laat ik zien hoe deze gehele constructie is vervaardigd.
x
x
OVH 0010
x
AFTER Montage Tray
x
x
Boven mijn AFTER OVERHEAD heb ik een montage tray gemaakt. Hierop monteer ik de elektronica bedoeld voor de aansturing van de Overhead onderdelen. Ik zorg dat er altijd een steker verbinding is met de Overhead’s en de tray. Zo kun je gemakkelijk de onderdelen los halen.
Ik heb een aluminium U-profiel 10x10x10 mm gebruikt als tray geleider. Aan de uiteinden tevens een blokkering gemaakt. De geleider heb ik 10° graden naar achteren laten kantelen om te voor komen dat de tray verplaatst tijdens de montage.
Doordat ik bij de AFTER OVERHEAD 2 opstaande panelen heb, besloot ik daarop de te gebruiken MASTER Cards te monteren. Daar vandaan maak ik de flatcable verbinding met de In- en Out-Put kaarten.
x
x
x
OVH 0011
x
Dome Light
Voor mijn Dome White Light gebruik ik een mini MAG-LITE, die ik gekocht heb bij Conrad. Het heeft een heel felle LED met een zeer kleine bundel. Op de BLUE PRINT pagina laat ik zien hoe ik deze MAG-LITE heb omgebouwd en geïnstalleerd.
x
OVH 0012
x
Afbouw Overhead
x
Het is tijd om mijn OVERHEAD geheel af te bouwen. Ik start met de FORWARD en zal de AFTER daarna gereed maken.
Om de bouw te vergemakkelijken heb ik een framepje gemaakt om de OVERHEAD op te leggen. Zie AFB 020a. Daar waar de OVERHEAD het frame raakt, heb ik op het frame vilt strips geplakt.
Eerst ga ik de meters [met servo’s] plaatsen. Deze zijn allen van “Opencockpits”. Ik demonteer ze eerst, om ze daarna steviger en beter te monteren. Ik vind de basis constructie van Opencockpits te onstabiel, waardoor onnodige wrijving ontstaat. Ik plaats overal afstandbusjes tussen om de plaatjes “echt” evenwijdig op te stellen. Tevens wordt elk metertje voorzien van een afdek glaasje om te voorkomen dat je met je vingers aan de wijzertjes kunt zitten.
Letop de montage van de plexiglas platen op de onderzijde van de OVERHEAD. De plexiglas platen dienen als montage platen. Hierop kan ik de achtergrond verlichting, de connectoren en de I/O kaarten plaatsen.
x
x
OVH 0014
x
Engine Start Knop
De afbeeldingen tonen mijn constructie, om de starter knoppen mechanisch terug te laten springen in de OFF stand. Dit realiseer ik door gebruik te maken van de Opencockpits Servo- en Output kaart. Middels de SIOC taal krijgt de output een signaal om de servo aan te sturen. Daar ik met Prosim737 werk, haal ik daar informatie om de schakelaar te laten terugspringen.
x
x
OVH 0015
x
Back Light
x
Voor de achtergrond verlichting in mijn OVERHEAD gebruik ik flexibele LED strips. Er zitten 60 felle SMD Leds in een meter. Om de 3 Leds kun je het lint doorknippen. Op elk segment van 3 LEDs zitten 2 soldeerpuntjes en op de achterzijde is zelfklevend materiaal aangebracht. Ik heb deze LEDstrip gekocht bij LEDWORLD voor slechts 12,50 Euro de meter incl. BTW [nov 2010]
Om te weten waar de achtergrond verlichting precies moet worden aangebracht, heb ik op de bovenste montageplaat met blauwe viltstift lijnen aangebracht. Zo kan ik de LED strips precies plakken op die plaatsen. Daar er overal op de strip plus en min polen sordeerpunten zijn aangebracht, kan ik deze gemakkelijk met elkaar doorlussen.
x
x
TIP – 04
Bekijk de SITE van WWW.LEDWORLD.NL goed. Je kunt er zeer goedkoop aan LED materialen komen. U heeft nu al een echte LED dimmer voor 20 euro. Kun je het zelf niet voor maken.
x
x
OVH 0016
x
Annunciators
Eerst de Decals op de Annunciators plakken. Vervolgens de Annunciators in de Overhead monteren met de BISON Lijmpistool. Alle Annunciators heb ik aan de achterzijde MAT zwart geschilderd om doorschijnen van de achtergrond verlichting te voorkomen. Daarna alle LED’s in de Annunciators gemonteerd. Ook deze worden vastgezet met het lijmpistool en ook daarvan wordt de achterzijde MAT zwart ge- schilderd.Nu zijn mijn Annunciators klaar om op de SIOC kaarten te worden aangesloten.
x
x
OVH 0017
x
FUEL & EGT Gauges
x
De afbeeldingen tonen mijn “FUEL TEMP” en “EGT TEMP” Gauges van Opencockpits. Ik heb deze herbouwt, waardoor zij steviger zijn en ook eenvoudiger te monteren. Je kunt het rode tandwieltje verschuiven over het asje. Doe dit voorzichtig met een hol pijpje, zodat de boel niet beschadigd. De plaatjes spreken voor zich zelf. De plastic afstand busjes komen van “Conrad”. De wijzers van de Gauges worden later nog gekalibreerd op de SIOC waarden.
x
OVH 0018
x
FORWARD Gauges
x
Fuel Temperature
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $56B6, Length 2
Een voorbeeld van mijn programmering is te vinden
onder het ITEM Programming en SIOC
x
APU EGT
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $5604, Length 2
x
Cabin Diff. & Alt. Pressure
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $56B8, Length 2 en $56A6, Length 2
x
Cabin Climb
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $56A4, Length 2
x
Cockpit Temperature
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $567E, Length 2
x
Duct Press
Voor de SIOC programmeur :
Gebruik voor de aansturing de volgende
Project Magenta Offset : $567A, Length 2 en $567C, Length 2
Manual Valve
Voor de SIOC programmeur :
Deze Gauge moet u laten reageren op de SWITCH.
Laat deze mooi op- of aflopen op de schakelaar
stand dmv het MOD commando.
x
Alle GAUGES zitten er nu in. Middels SIOC de wijzers op de goede posities gezet, dwz op de NUL stand of MIDDEN stand afgesteld. Ik werk dus met de Opencockpit gauges. Zoals ik al eerder vermeldde, moest ik elke gauge herbouwen voor een beter resultaat. Mogelijk dat Opencockpits mijn idee overneemt. Zal hen zeker materiaal, tijd en geld besparen. Ik toon de voor en achterzijde van elke gauge met daarnaast een PM Offset. In Prosim737 stuur je ze direct aan dmv de juiste VAR waarde.
x
OVH 0019
x
DISPLAY Units
x
Ook voor de Battery Display Unit en de Flight and Land Altitude heb ik Opencockpit onderdelen gebruikt. Deze onderdelen heb ik gemonteerd op een display plaatje en die weer dmv 3mm boutjes en afstandbussen op een plastic montage plaatje. De gehele units worden gemonteerd aan de Back-light plaat en wel zo dat de displays precies tegen de plexiglas schermen komen. Daarvan later een plaatje.
x
OVH 0020
x ]
Kabel Boom – [ oude situatie ]
x
Montage Elektrische touwtjes
Na het afwerken van de Back-light- en montage platen, kan het solderen beginnen van de elektrische touwtjes. Ik gebruik hier hoofdzakelijk de connectors voor van Conrad met de gekleurde draden. Ik heb nu 10-pens, 8-pens, 5-pens en 3-pens connectoren.
De stroomvoorziening moest over de montageplaat verdeeld worden. Ik werk met 5V voor alle aansturingen. Verder 12V voor de dimmer en 3 V voor de dome-light.
Ik heb eerst op de montageplaat de SERVO aansturing afgemaakt. Alle Servo’s van de Gauges werken uitstekend. Als alles klaar is worden ze programmeer technisch afgetuned op exact de 0 stand.
Bij de verbindingstekers heb ik met stickers aangegeven waarvoor ze dienen, om zo een goed overzicht te houden. Daarvan heb ik afzonderlijk afbeeldingen gemaakt.
Door te werken met de gekleurde draden blijft het overzicht goed bewaard. Het aansluiten en documenteren wordt er erg eenvoudig door. Op de stekers noteer ik het stekernummer.
Ik heb momenteel op de overhead forward 200 x input, 101 x output, 32 x display en 12 x servo gemonteerd.
Na ruim 600 sordeer verbindingen, zitten alle elektrische touwtjes vast aan de schakelaars.
Ik moet nu even halt op de plaats maken, want de 3 standen schakelaars van de LHS bleken DP ON-ON-ON te zijn en dat is voor de Phidget kaarten misschien geschikt, maar niet voor de OpenCockpit kaarten, waar ik mee werk.
Ik moet dus DP ON-OFF-ON schakelaars hebben met een lange schakel steel. Deze heb ik nu rechtstreeks besteld in Engeland bij MOUSER Electonics.
Daarna moeten alle LED’s nog aangestuurd worden en begint er weer een soldeer marathon.
Als extraatje, heb ik de VOICE Recorder schakelaar zo aangesloten dat bij ON, ik mijn Sony Cassettedeck in werking heb [-VOL MET CABIN MUSIC ] en bij de stand AUTO de Cabine geluiden zijn afgestemd op mijn gedrag binnen de FS.
Ik heb nog 2 weken te gaan voor de eerste Cockpit bezoekers van onze club bij mij over de vloer komen. Mijn goal is om dan de Overhead geheel werkend te hebben.
Honderden draadjes, soldeer lipjes, klemmetjes etc. Meters soldeer tin en schele oogjes van het testen van de verbindingen.
Alle stekers zitten nu aangesloten op de Opencockpit kaarten en kunnen binnen kort getest worden op de software. Ik heb de stekers wel allemaal genummerd om de juiste aansluitingen tussen schakelaars, leds en de kaarten te waarborgen.
Ik kom nu nog 10 output aansluitingen en 5 input aan- sluitingen te kort. Die haal ik weer weg bij de AFTER Overhead. Daar komt nog 1 USB Output en 1 Output kaart.
De “BAK” weegt nu 15 kilogram
De afbeeldingen tonen een overzicht van de aansluitingen. Ik heb gekozen alles in een lus te leggen zodat je bij eventuele reparatie nooit draadlengte te kort komt. Het ziet er misschien iets rommelig uit, maar dat prefereer ik toch boven het strak in evenwijdige kabel stroken te leggen. In 2016 wordt de overhead geheel opnieuw bekabeld met TCP/IP kabels ivm Prosim737 en de kabelboom sterk te reduceren.
Bouw detail
Bouw detail
x
Ja, ja en dan begint de kerstboom langzaam zijn ware uiterlijk te tonen.
x
x
OVH 0021
x
Nieuwe Indeling en bekabeling
x
Colored Flat Cable
De gehele bekabeling van de overhead wordt vervangen. Dit doe ik met gekleurde Flat Cable en Flat Cable connectors. Tevens wordt de opstelling van de SIOC kaarten zo gemaakt dat je overal direct gemakkelijk bij kunt.
x
x
OVH 0022
x