B737RHO – SHELL
X
RHO-Design Studio
x
x
Last Update : jan 2022
X
B737RHO – SHELL
x
Cockpitbody Boeing 737-800 NG
x
x
x
BOUW BESCHRIJVING
LAST UPDATE
x
x
SHL 0006 – Window
SHL 0015 – Eye Position
BLU 0036 – Indicator
x
BOUW INDEX
x
SHL 0001 – Vloer Geraampte
SHL 0002 – Vloer
SHL 0003 – Vloer Afwerking
SHL 0004 – Side Wall
SHL 0005 – Overhead Frame
SHL 0006 – Window
SHL 0007 – Cockpit Seat
SHL 0008 – Cockpit Seat Rail
SHL 0009 – Business Class Seat
SHL 0010 – Oxygen Bottle
SHL 0011 – Chart Light
SHL 0012 – Tiller Box
SHL 0014 – Fuse Board
SHL 0015 – Eye Position
BLU 0036 – Indicator
SHL 0900 – Diversen
SHL 0001
Vloer Geraampte
x
x
Als eerste wordt de vloer van de cockpit opgebouwd. Deze zal ongeveer 24 cm boven de bestaande vloer komen te liggen. De reden voor deze verhoging is om de bediening van de dubbele Yoke en Voetenstuur weg te werken. Als basis materiaal heb ik 18 mm MDF gebruikt.
De ondergrond is opgebouwd uit MDF panelen van 20 cm breedte. De lengte van de panelen is afhankelijk van de breedte van de kamer. In mijn geval is dat 235 cm. De onderlinge afstand van de MDF panelen zijn afgestemd op de cockpit segmenten zoals, MIP, Throttle Quadrant en de Pedestal.
Mijn cockpit vloer wordt 207 x 235 cm, met een opstap van 32 x 60 cm achter de pedestal.
x
x
De staande vloerribben bestaan uit MDF panelen van 20 cm breedte. De vloerribben liggen 30 cm uit elkaar. De constructie is zo opgesteld dat er achter de pedestal een opstapje is van 32×60 cm. In het midden ziet u een bak van 26×120 cm. Deze is bestemd voor de Yoke.
Tevens is aan de voorzijde naast de 3 ribben ruimte voor het Voetenstuur.
Op de afbeelding is te zien hoe de staande ribben op de vloerpanelen zijn bevestigd. Ik heb daarvoor stalen versterkingshoeken van 40×40 mm gebruikt en gegalvaniseerde plaatschroeven van 4.2×13 mm
De MDF panelen, hoeken en schroeven zijn aangeschaft bij de GAMMA.
x
LETOP !!!
De toegangsdeur aan de voorzijde van de cockpit is aangepast. Zo kan ik vanuit een andere ruimte makkelijk bij de achterkant van de MIP komen.
x
x
TIP
01- Goed gereedschap is het halve werk !!!
x
02 – Altijd voorboren als u in MDF gaat schroeven. Doet u dit niet dan kan de
02 – MDF gaan splijten. Ik heb boortje 2.5 mm gebruikt voor de
02 – plaatschroeven van 4.2 mm.
03 – Schraap de schroef eerst langs een stukje handzeep. Zeep is een ideaal
03 – smeer/glijmiddel t.o.v. hout/metaal
04 – Schroeven voorzichtig met de hand vast draaien. VAST = VAST
05 – Werkt u met een elektrische schroevendraaier. Stel dan de krachtregelaar
05 – in op stand 2 of 3. Dit voorkomt dat u de schroef dol draait in het
05 – schroefgat. Probeer het eerst uit op een proef stukje.
x
x
SHL 0002
x
Vloer
x
x
Aan de achterzijde van de cockpit, links en rechts van het opstapje, heb ik een opening van 18 mm. Deze opening is gemaakt voor vloerverlichting.
De vloerverlichting zal bestaan uit de volgende onderdelen :
4x mini gloeilamp 12v/0.06A
4x plak en klaar kabelhouder
6x kroonsteen steekverbinding 1.5-2.5
150 cm flexibel draad geel
150 cm flexibel draad zwart
De Electra onderdelen zijn aangeschaft bij de CONRAD.
Opmerking # Ik gebruik de volgende draadkleuren :
Aarde = zwart / bruin / grijs
3V = oranje
5V = rood
9V = paars
12V = geel
0 – 12V = blauw [ variabele stroom ]
Op de afbeelding ziet u de montage van de vloerverlichting. Ik heb gekozen voor een stekerverbinding, om bij een defect lampje slecht de steker los te halen en het lampje te vernieuwen. De stroom toevoer geschiedt vanuit de Pedestal. Ter hoogte van de 2 voedingsstekers wordt een gat van 10 cm doorsnee gemaakt om de beide stekers te kunnen bereiken. Dit gat zit precies onder de Pedestal.
Ik heb voor de stroom toevoer de gele draad gebruikt. Ik weet dat ik dan max. 12v voeding mag gebruiken. Ik sluit de vloerverlichtingechter op 9V voeding aan. De verlichting is dan niet zo hel.
De cockpit vloerplaten zijn op enkele plaatsen vastgezet op de vloer ribben. Ik heb daarvoor een verzonken unischoef 4.0×50 mm gebruikt. Deze is aangeschaft bij de GAMMA.
X
TIP
06 – Op de plaats waar de schroef wordt gemonteerd
06 – boor ik eerst een gaatje met boortje 2 mm.
x
Ik boor deze 4 cm diep, door de cockpit vloerplaat heen. Daarna gebruik ik boortje 4 mm en boor wederom door de cockpit vloerplaat tot een diepte van de dikte van de cockpitvloerplaat [ = 18 mm ] + 2 mm. Daarna gebruik ik een verzinkboor, om het gat gereed te maken voor de verzonken schroefkop. Ook hier geldt voorzichtig vast schroeven en ….. vergeet de zeep niet.
Voor de cockpitvloer gebruik ik een antistatische vynil van 3mm dikte met traanplaat motief en een hoge slijtvastheid. Deze vynil is aangeschaft bij de LEENBAKKER.
x
SHL 0003
x
Vloer Afwerking
x
x
x
x
De cockpit- en vloeronderdelen van MDF worden geschilderd met de watergedragen FLEXA verf. Ik heb gekozen voor MAT. Deze heb ik laten kleuren op RAL 7011. [boeing base color] Ik gebruik hoofdzakelijk de roller voor de laatste laag. De kwast is om de verf gedoceerd aan te brengen. Let er op dat de kwast en de roller geschikt zijn voor de watergedragen verf. Na het gebruik de roller en kwast goed schoon spoelen met koud water. Deze verf, roller en kwast zijn aangeschaft bij de FORMIDO.
x
TIP
07 – Zorg dat de ondergrond stof- , vetvrij en schoon is.
08 – Voordat u de eerste verflaag aanbrengt op MDF, de MDF
08 – eerst voorbehandelen met de MDF primer.
09 – De verfbus voor gebruik minimaal 1 minuten goed schudden.
10 – Tussen de verflagen schuur ik deze eerst voorzichtig op
10 – met watervast schuurpapier 400. GEEN WATER BIJ GEBRUIKEN !!!
x
Voor de afwerking van de cockpitvloer heb ik voor de randen een aluminium hoek van 25x25x2 mm gebruikt.Deze rand is bevestigd met RVS schroeven van 3.5×16 mm. De vertikale panelen zijn vastgeschroefd met unischroeven van 4.0×50 mm. Om deze verbinding mooi af te werken heb ik Aluminium DZUS Fasteners gebruikt.
Op de middelste afbeelding is van links naar rechts te zien :
Unischroef [ met glijmiddel ]
Fastener
Unischroef met Fastener
RVS schroef
Alunimium hoek
De Fastener is aangeschaft bij de LuchtvaartHobbyShop en de andere materialen bij de GAMMA. Naar mijn idee is het aardig gelukt. Nu kan de rest er op gebouwd worden.
SHL 0004
Side Wall
Deze afbeeldingen tonen mijn SIDEWALLS. Hierin zijn mijn 2 computers gehuisvest, alsmede de stroom voorziening. Ik heb tevens in de SIDEWALL een bekerhouder, een kaartenbak en een extra cool-fan geplaatst.
Op de RHO-MAIN computer draai ik FS, Prosim737 MAIN en SIOC MAIN. Op de RHO-SUB01 Computer alle andere Add-ons, zoals FSCommander, Active SKY, TeamSpeak, Prosim737 SUB01 en SIOC SUB01.
x
SHL 0005
x
Overhead Frame
x
De afbeelding toont het begin van het boven geraamte van mijn Shell. Hieraan monteer ik beide ramen en de Overhead delen. De ramen zijn hier nog grof uitgesneden. Later wordt de juiste maat gefreesd en komt er plexiglas in te liggen.
x
x
x
x
De afbeeldingen tonen het frame voor mijn OVERHEAD Forward en After. Ik heb voor deze montage gekozen, omdat ik de Forward en After afzonderlijk wil laten zakken om zo onderhoud te kunnen plegen. Hiervan zullen afbeeldingen getoond worden. Het frame wordt opgehangen aan de beide dwars balkjes op boven getoonde afbeelding.
Ik heb de Overhead Forward draaiend gemaakt in de bak. Zo kan ik deze gemakkelijk loshalen om reparaties uit te voeren.
x
SHL 0006
x
Window
De afbeeldingen tonen mijn Cockpit Windows. Aan de Captain zijde heb ik het zijraam iets moeten inkorten ivm de maximale ruimte die ik aan deze zijde heb.Het zijraam is aan het voorraam bevestigd met zogenaamde “paumels”. De naad wordt later afgewerkt met een grijze balk .In de raamframes wordt later 3mm plexiglas gemonteerd. Helder naar voren en antraciet transparant opzij. Hiervoor is aan de buitenzijde het raam rondom 3,5mm uitgevreesd. Verder ziet u de kabelbak tussen beide voorramen. Hierin ligt alle bedrading die naar de overhead gaat en naar de Beamer.
Een Torch Holder aan de raamstijl bevestigd. Deze LED zaklamp is gekocht bij DHgate. Ik heb deze houder gemaakt van een stukje 40 mm PVC dikwandige pijp met een binnenmaat van 34 mm. In de pijp heb ik 2 gaatjes met 4mm schroefdraad getapt. In de raamstijl 2x 4,5 mm gaatjes geboord op dezelfde afstand. Vanaf de buitenkant het pijpje gemonteerd met 2x inbus- bout met afstandbussen er tussen. Denk er om, “Vast is Vast”.
Mooie Window Locker gekregen. Een 3-D print, Deze zo gemonteerd dat de handle zwaar draait en de unlocker ROOD geschilderd.
x
SHL 0007
x
Cockpit Seat
x
x
De afbeelding toont mijn nieuwe Cockpit Seats. De beide stoelen komen uit een Alfa 156 2.0 TS 16v en zijn diep donker blauw met grijs. Een mooie samenloop is het embleem “Alfa Romeo”, net als mijn CALLSIGN AR555 [Alfa Romeo tripple five – Alfa Romeo staat voor AirRHO]
De stoelen komen van een autosloop nabij Joure, “Auto Recycling Joure BV” en kosten 50,= Euries per stuk. Zij rekenen 25 euro per gewone autostoel en 50,= voor speciale stoelen, zoals deze. [Juli 2010] Er staan veel nieuwe auto’s die “total loss” zijn met zeer mooie stoelen. Ik heb nog een derde stoel gekocht als spare. Deze wordt in de cockpit als Jump Seat geplaatst [voor extra bezoek in cockpit]
De seats zijn geplaatst op een verhoging. De verhoging bestaat uit een binnen- en een buiten box, die precies over elkaar heen pas- sen. Hiermee kan ik eventueel de basis hoogte van de stoel wijzigen. De binnen box wordt op een dubbele rail geplaatst, zodat de stoel in zijn geheel zijdeling kan worden verplaatst. Dit om de instap te vergemakkelen. De stoel wordt geborgd met een pin, om de zijdelingse beweging te blokkeren.
Aan de achterzijde van de buitenbox wordt nog een kaartenbak gemonteerd, die er tevens voor zorgt dat de stoel nooit achterover kan kantelen als deze in de achterste stand staat.
Onder het MENU-item “Blue Print” ziet u hoe ik deze boxen met kaartenbak vervaardigd heb.
Van Fred Smid kreeg ik nog een mooie Boeing Sticker, gemaakt door ene Rick. Deze sticker heb ik achter de Pedestal op de vloerplaat gemonteerd.
x
x
SHL 0008
x
Cockpit Seat Rail
x
Mijn enorme hulp AZUR.
† 26 apr 2016
“Now it Always Rains in April”
Elk boutje of moertje dat ik liet vallen, zette hij direct zijn poot op. Scheelde een hoop zoekwerk.
Tijdens de vele vluchten nam hij plaats op de Coco Seat. Het zoemen van de Flaps Servo trok dan altijd zijn aandacht.
x
SHL 0009
x
KLM Business Class Seat
Bovenstaande afbeeldingen tonen mijn aangekochte KLM Business Class stoelen.
Ik heb de stoelen gemonteerd op een verrijdbaar plateau en geplaatst achter mijn cockpit. Een heerlijk relaxte plaats om de ProSim737 Instructor te bedienen door derden of als luxe bioscoop stoelen.
De Economy stoelen die ik had staan zijn nu te koop. Zie MENU-item ” HOME – VRAAG EN AANBOD “
x
x
SHL 0010
x
Oxygen Bottle
X
Als ophanging heb ik een 600ml bidonhouder genomen. Zie www.bikester.nl
Paste precies en klemt de fles ruim voldoende om deze ondersteboven op te hangen. Daarna de doorvoer door het schot gemaakt.
Deze “Oxygen Bottle” heb ik gemaakt van een grote HOLANDIA slagroomspuit 700ml, een 3D printed kraantje en een water aansluit slang van de GAMMA”.
De slagroomspuit heb ik WIT gespoten met een 400ml verfspuitbus van SPECTRUM [Wit Hoogglans], gekocht bij de GAMMA.
De 3D Kraanbehuizing heb ik CHROOM gespoten met een 200ml verfspuitbus van de GAMMA [ Chroom Zilver Spray ]. Het kraantje zelf heb ik ZWART gelaten.
Ik heb een flexibele water aansluitslang bij de GAMMA gehaald als verbinding tussen de fles en het schot, waar de slang naar het zuurstofmasker gaat.
Daarna een witte Oxigen sticker ontworpen met LOGO voor AirRHO. Deze heb ik besteld bij “ZAZZLE”. [6 stickers op 1 A4 vel ]
x
SHL 0011
x
Chart Light
X
Ik heb een 12V spotje aangeschaft bij www.MobiLED.nu
Verder bij de GAMMA aangeschaft een 40mm PVC koppelbuisje en een rubberen afsluitdop. Zo krijg ik een mooi gecentreerde lichtbundel.
Het koppelbuisje heb ik MAT ZWART gespoten. Het spotje is gemonteerd op het voorzijraam van de Capt. en Coco. Het spotje wordt aangestuurd door een losse 12Volt 1.5A adaptor met daar tussen een LED dimmer.
x
SHL 0012
x
Tiller Box
X
TEXT in PROGRESS.
x
TIP STEERING TILLER
Vanaf 0 m/h tot 60 m/h heeft de Steering Tiller de stuurcontrole. Vanaf 60 m/h is de rudder actief.
Heeft u een Tiller en een Rudder actief, dan is de uitslag hoek van de rudder max 7°. De uitslag van de Tiller wordt bepaald in uw AIRCRAFT.cfg Bij de boeing 737-800 is dat 78° voor het Neuswiel. Hoe meer de snelheid op loopt hoe minder de uitslag hoek.
x
VOOR DE GEVORDERDEN
aircraft.cfg
[contact_points]
point.0=1, 44.94, 0.00, -9.56, 1600, 0, 1.442, 52.92, 0.6, 2.5, 0.9, 4.0, 4.0, 0, 272.0, 336.0
wijzigen in
[contact_points]
point.0=1, 44.94, 0.00, -9.56, 1600, 0, 1.442, 79.92, 0.6, 2.5, 0.9, 4.0, 4.0, 0, 272.0, 336.0
x
SHL 0014
x
Fuse Board
X
Dit FUSE board is samengesteld uit een 8mm MDF plaat met daarop geprint plakplastic [ bedrijf nabi Woerden ] .
Ik heb de glaszekeringhouders [ totaal 285 stuks ] gekocht bij allekabels.nl en verdeeld over de plaat. Hier en daar een blinde dop en ook wat LEDjes die op 5Volt zijn aangesloten met daartussen een schakeling. Per LEd wel een 270 Ohm weerstand gebruikt, ter beveiliging.
x
x
x
Maten glaszekeringhouder :
x
SHL 0015
x
EPI – Eye-Position-Indicator
X
X
De Eye-Position-Indicator stelt de cockpitcrew in staat hun zitpositie aan te passen, zodat hun oog positie overeenkomt met het oog referentie punt.
De indicator is een apparaat dat is uitgerust met 3 ballen die rood of wit zijn geverfd. Maar om een juiste zitpositie te bereiken, moeten piloten het beeld van de rode bal uitlijnen zodat de witte bal in de juiste positie verborgen is, in dit voorbeeld.
Mijn EPI bouw vindt u onder BLEU PRINT 0036
X
x
SHL 0900
x